Entry Terbaru

Klik DISINI Untuk Membuat Tempahan

    Assalamualaikum pembaca sekalian, amir ingin meneruskan kembali kerja dlam bidang penerbitan buku "Kalam Murabbi" sesiapa yang ingin menjadi penulis bolehlah hantar sebarang artikal anda. Amir akan terima sebarang artikal yang bermanfaat. Semoga Allah permudahkan segala urusan. Ameen :) -

Tuesday, August 27, 2013

Manisnya "Bercinta" dan Mendapat "Kecintaan" ^_^

BismilillahirRahmanirRahim
ASsalamualaikum dan Salam Kebahagiaan




Bunyi tajuk artikal saya kali ini perkara biasakan. :)
Bercinta? Istilah cinta memang perkataan ini tidak asing lagi bagi kebanyakan remaja. Malah kanak-kanak pom sudah boleh mengerti maksud bercouple.

"Bercinta" bagi fahaman ramai adalah berkaitan dengan lelaki dan perempuan iaitu bercinta-centun antara lelaki dan perempuan. Berkasih sayang antara satu sama lain yang belum diakadkan. Ini bererti kearah penzinaan dan Allah melarangkan kearah zina. Allah swt berfirman:

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا

Dan janganlah kalian mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. dan suatu jalan yang buruk.” (Al-Israa’: 32)

Ok, bagi artikal saya kali ini, bukan mengenai cinta antara lelaki dan perempuan, tetapi Bercinta dengan Allah. Itulah cinta yang hakiki, Sang Pencipta kita, iaitu Al-Khaliq. Memang tidak dapat dinafikan kebanyakan remaja hari ini mengentengahkan cinta mereka kearah menjauhkan diri daripada Allah. Mereka senantiasa mendekatkan diri kearah maksiat dan penzinaan. ^_^

Ramai, remaja dari golongan beragama 'sikit' berkata "Saya bercinta mengikut landasan syariat islam, tak de pegang-pegang, berdating pom tak pernah, malah bertemu mata antara satu sama lain pom tak pernah, kami hanya merapatkan hubungan sillaturrahim kami melalui mesej sahaja dan itu pom mesej kami tidak tersasar dari landasan agama. kami saling ingat memperingati tentang agama, solat, puasa, kata-kata nasihat dan kami seringkali saling mengejutkan bangun tahajud setiap malam. ^_^ (sweetnya)


Ya, cinta begitu memang bagus, sentiasa memperingatkan kepada Allah, tapi satu sahaja masalah yang jarang menyedarinya, walaupun berlandaskan syariat, tapi penzinaan hati tetap ada, kerana setiap manusia mempunyai nafsu dan syaitan yang sentiasa menyesatkan manusia.


Kita sebagai Remaja Rabbani, remaja islami, apa kata kita cuba tukar kalimah cinta itu kepada cinta Allah,secara tidak langsung kita mencintai Rasulullah dan juga Al-Quran. Bercinta dengan Allah bukan susah seperti kita cinta pada manusia. Cinta pada Allah kita hanya sentiasa berhubung dan bercakap dengan Allah dengan No Telefon 24434 (solat lima waktu). Dan dengan ibadah tambahan pada malam hari. 


Manisnya iman apabila mencintai Allah, Sebagaimana Sabda Rasulullah saw.


عَنْ أَنَسٍ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَةَ الإِيمَانِ: مَنْ كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ
Ertinya:
Dari Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW: “Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Siapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih dari cintanya kepada yang lain; siapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (dari kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api.”

(HR. Muslim)



Bagaimana Untuk Mendapatkan Cinta Allah?
1.membaca Al-Qur’an dengan merenungi dan memahami maknanya.

2.mendekatkan diri kepada Allah dengan mengerjakan ibadah yang sunnah, setelah mengerjakan ibadah yang wajib.

3.terus-menerus mengingat Allah dalam setiap keadaan, baik dengan hati dan lisan atau dengan amalan dan keadaan dirinya.

4.lebih mendahulukan kecintaan pada Allah daripada kecintaan pada dirinya sendiri ketika dia dikuasai hawa nafsunya.

5.merenungi, memperhatikan dan mengenal kebesaran nama dan sifat Allah.

6.memperhatikan kebaikan, nikmat dan karunia Allah yang telah Dia berikan kepada kita, baik nikmat lahir maupun batin.

7.menjauhi segala sebab yang dapat menghalangi antara dirinya dan Allah Ta’ala.

8.Sentiasa menghadiri majlis ilmu

Mendapat cinta Allah adalah satu nikmat yang terbesar kepada kita, Apabila Allah mencintai kita, segala makhluk seluruh Alam Semesta mencintai kita termasuklah haiwan, tumbuhan dan sebagainya. 

Dalam satu hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda :


"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini." (Hadis Riwayat Bukhari)

P/s: Mengenai jodoh kita janganlah risau, semua itu adalah urusan dan takdir Allah, 
Allah Swt berfirman: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui” (QS. Al Baqarah: 216).

Apabila kita mencintai Allah,menjadi orang Soleh, Solehah, hati yang bersih, InsyaAllah Allah akan temukan kita dengan pasangan yang baik.

Allah Swt berfirman: “Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula) dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula}” (QS. An Nuur: 26).

Saya yakin semua orang nak pasangan yang baik malah walaupun orang itu jahat sekalipun.

Oleh, itu saya suka berpesan kepada diri saya dan sahabat, marilah kita sama-sama mencintai Allah, dan Rasul Allah, secara tidak langsung kita mendapat kemanisan iman dan akan mendapat cinta Allah, apabila mendapat cinta Allah seluruh makhluk akan menyayangi kita insyaAllah. (maaf entry kelam kabut)

Wallahua'lam
Get This

2 comments:

  1. erm , dari zina hati itu jua lah yg merebak kpd maksiat . ssungguhnya , tiada c0uple islamik ~ ^^

    meraih cintaNYA ~ indah cinta Ilahi xdpt mnandingi cinta sang manusia . ^^

    ReplyDelete
  2. cinta Allah haqiqi. couple even cara islamik pon salah satu helah syaitan nak sesatkan kita. nauzubillahiminzalik.

    ReplyDelete

--> Komen dengan bahasa kesat dan perkauman akan didelete
--> Komen yang releven akan saya balas dan kunjungan secara automatik (tanpa diminta) Sila tinggalkan jejak anda pada Cbox Amir.
--> Tekan "Subcribe By Email" untuk mengetahui balasan daripada saya
--> Untuk mendapatkan Backline guna Open ID

Artikal dibawah merupakan random dari Busuk.org. segala isi kandung Amir tidak bertanggungjawab