Entry Terbaru

Klik DISINI Untuk Membuat Tempahan

    Assalamualaikum pembaca sekalian, amir ingin meneruskan kembali kerja dlam bidang penerbitan buku "Kalam Murabbi" sesiapa yang ingin menjadi penulis bolehlah hantar sebarang artikal anda. Amir akan terima sebarang artikal yang bermanfaat. Semoga Allah permudahkan segala urusan. Ameen :) -

Wednesday, August 21, 2013

Istikharah kepada Allah, Musyawarrah dengan Manusia

BismillahirRahmanirRahim
Assalamualaikum dan Salam Kebahagiaan Semua ^_^

Apabila ada perkara yang ingin diadukan dan diminta pandangan, carilah Allah. Pencipta kita semua :) Allah adalah tempat sebaik-baik aduan. (Saya pernah menulis perkara ini pada entry lepas, BACA SINI.)
insafi dosa yang telah dilakukan, bermohon kepada Allah tanpa rasa jemu dan berbahagialah dengan ketentuan yang Allah tetapkan.:)

Seseorang yang ingin beristikharah kepada Allah perlu melakukan solat sunat istikharah di samping tidak meninggalkan apa-apa yang perlu dilakukan sebelum dan selepas solat.

Musyawarah dengan manusia pula ialah seseorang meminta pandangan dan nasihat para ulama' dan orang soleh berkenaan perkara yang diminta.

Rasulullah saw bersabda, maksudnya : "Apabila seseorang daripada kalian berhasrat sesuatu, tunaikanlah dua rakaat yang bukan fardhu." (riwayat al-bukhari, al-tirmizi dan lain-lain)

Namun, dalam musyawarah dengan seseorang, seelok-eloknya orang tersebut mestilah :
  • soleh dan bertaqwa
  • Berilmu
  • Berpengalaman dalam sesuatu hal dengan jalan yang benar
  • Amanah
Allah swt menyuruh Rasulullah saw bermusyawarah dengan para sahabat dalam urusan peperangan dan permasalahan keduniaan serta mengambil pendapat mereka seperti yang terdapat dalam ayat 159 surah Ali Imran
Maksud: Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.
 
Dalam ayat ini Allah menegaskan bahawa supaya menjadi teladan kepada umat islam untuk mengaplikasikan musyawarah dalam urusan mereka. 

Sekian, Wallahua'lam, semoga ambil manfaat apa yang baik



Get This

1 comment:

  1. em paling terbaik berbicara dengan Allah. kalau ada sesuatu masalah bile cerita dkt manusia diorg xkan faham,huu

    ReplyDelete

--> Komen dengan bahasa kesat dan perkauman akan didelete
--> Komen yang releven akan saya balas dan kunjungan secara automatik (tanpa diminta) Sila tinggalkan jejak anda pada Cbox Amir.
--> Tekan "Subcribe By Email" untuk mengetahui balasan daripada saya
--> Untuk mendapatkan Backline guna Open ID

Artikal dibawah merupakan random dari Busuk.org. segala isi kandung Amir tidak bertanggungjawab