Entry Terbaru

Klik DISINI Untuk Membuat Tempahan

    Assalamualaikum pembaca sekalian, amir ingin meneruskan kembali kerja dlam bidang penerbitan buku "Kalam Murabbi" sesiapa yang ingin menjadi penulis bolehlah hantar sebarang artikal anda. Amir akan terima sebarang artikal yang bermanfaat. Semoga Allah permudahkan segala urusan. Ameen :) -

Friday, July 12, 2013

Al-Khaliq : Allah Maha Mencipta Alam Semesta

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum ☺



Kejadian alam ini begitu indah dan unik. Lihat saja di sekeliling korang. Apa yang korong nampak? Keindahan bumi yg subur menghijau, lautan biru menghijau luas terbentang, bintang2  yg berkedipan, cekarawala yg bererdar pada orbitnya, manusia, binatang, tumbuhan yg terdiri drpd pelbagai bentuk dan rupa, bukit bakau, gunung-ganang serta banyak lagi kejadian2 lain yang begitu mengkagumkan.

Korang tahu siapa yang mencipta ini? Tiada cara lain, melainkan Dia-lah Tuhan Rabbul Jalil. Fikirkanlah betapa hebatnya ciptaan Allah itu. Firman Allah Dalam surah al-An’am ayat 101


(Dialah) yang mencipatakan langit dan bumi. Bagaimanakah ia mempunyai anak sedang ia tidak mempunyai isteri ? ia pula mnciptakan tiap2 sesuatu, dan Dia-lah yang maha mengetahui akan segala2nya.

Allah mnciptakan sesuatu itu kepada tiada kpd ada. Dia mnciptakan sesuatu tanpa bantuan atau pertolongan sesiapa pun. Dia-Lah Allah yang bersifat al-khaliq iaitu maha pencipta alam semesta seluruhnya. Alam semesta diertikan sebagai kesemua benda yg wujud di muka bumi ini. Ada yang boleh dilihat bumi ini. Ada yang boleh dilihat seperti benda2 yg kita nampak di hadapan kita dan ada yang tidak dapat dilihat seprti udara, gas dan sebagainya. Kesemua ciptaan Allah mempunyai peranan dan keistimewaan masing2. Antaranya, manusia ditugaskan sebagai khaliafah di muka bumi, binatang  dan tumbuahn sebagi sumber makanan, bulan dan matahari  memberikan sinaran cahaya, udara digunakan utk bernafas, air digunakan utk diminum dan bercucuk tanam serta banyak lagi faedah2 lain yang dapat kita nikmati. :)


Berbeza pula dgn kemampuan manusia. Kita sebagai hamba allah, kita terlalu bergantung dan saling memerlukan antara satu sama lain. Tidak mungkin kita dapat mnciptakan barangan hasil ciptaan kita sepenuhnya. Kita masih memerlukan ciptaan2 Allah SWT untuk menghasilkanNya. Contoh yang mudah, kita memerlukan kenderaan yg dikeluarkan olh pengusaha lain. kenderaan pula dihasilkan darpda bahan mentah seperti besi, getah yg diciptakan oleh Allah SWT. Dia menciptakan sesuatu itu dengan sempurnadan mempunyai nilai tersendiri.

sumber: ustzh warda :)
Get This

No comments:

Post a Comment

--> Komen dengan bahasa kesat dan perkauman akan didelete
--> Komen yang releven akan saya balas dan kunjungan secara automatik (tanpa diminta) Sila tinggalkan jejak anda pada Cbox Amir.
--> Tekan "Subcribe By Email" untuk mengetahui balasan daripada saya
--> Untuk mendapatkan Backline guna Open ID

Artikal dibawah merupakan random dari Busuk.org. segala isi kandung Amir tidak bertanggungjawab