Segala puji bagi Allah yang menjadikan kita dikalangan
orang-orang yang beriman. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah
melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarganya
dan sahabat-sahabatnya.
Alhamdulillah, bulan Ramadhan kembali menemui kita. Banyak
ilmu yang perlu kita ulangkaji berkenaan amalan-amalan di dalam bulan Ramadhan,
agar kita dapat memperoleh manfaat dan ganjaran yang sepenuhnya pada bulan yang
mulia ini.
Risalah ringkas ini akan membincangkan tentang “Solat
Terawih” dan perkara yang berhubung kait dengannya.
Berkenaan keutamaan solat ini, Abu Hurairah r.a. menerangkan
bahawa Rasulullah saw menganjurkannya pada malam Ramadhan dengan anjuran yang
bukan berupa perintah yang tegas. Baginda bersabda:
((مَنْ
قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا
تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)) [متفق
عليه]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (beribadat) pada malam
Ramadhan kerana iman dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah), diampunkan
dosa-dosanya yang telah lepas.” [Sahih Muslim, no: 759]
-----
Takrif Solat Terawih:
-->Menurut bahasa (lughah): Terawih bermaksud berehat,
bersenang-senang, melapangkan nafas dan seumpamanya.
Menurut istilah: Terawih ialah ibadat solat yang dilakukan
pada waktu malam di bulan Ramadhan. Bermula waktunya selepas solat isya’ dan
berakhir dengan masuk waktu subuh, tidak termasuk sunat ratibah isya’ dan solat
witir.
Dinamakan terawih kerana orang yang melakukannya akan berehat
selepas empat rakaat (dua salam).
Solat terawih termasuk solat tahajjud atau solatul-lail
dengan membaca al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau surah
daripada al-Quran.
-----
Waktu Melakukan Solat Terawih.
-->Sebagaimana hadis Rasulullah saw di atas: “Sesiapa berdiri
(beribadat) pada malam Ramadhan…”. Berdasarkan hadis ini, tempoh menunaikan
solat terawih ialah sesudah masuk waktu solat isyak sehingga sebelum masuk
waktu solat subuh. Ini bererti sesiapa yang tidak dapat melakukannya pada awal
malam boleh melakukannya pada pertengahan atau akhir malam.
Hukum Solat Terawih
Solat terawih hukumnya sunat mu’akad, iaitu amalan sunat
yang amat dituntut. Rasulullah saw telah menganjurkannya dengan arahan yang
tidak tegas, bererti hukumnya adalah sunat dan tidak wajib.
Sejarah Terawih:
-->Ummul Mukminin Aishah ra, meriwayatkan bahawa
Rasulullah saw melakukan solat terawih
di masjid beberapa malam (ada yang mengatakan empat malam) dalam bulan Ramadan
bersama-sama para sahabat. [HR Bukhari dan Muslim].
Pada malam kelima dan seterusnya hingga ke akhir bulan
Ramadan, Baginda melakukan ibadat ini di rumah. Ini kerana Baginda saw bimbang
para sahabat tersalah anggap dan menjadikannya sebagai solat fardu dan sudah
tentu sukar bagi mereka untuk melakukannya.
Abi Zar t meriwayatkan Nabi saw bangun bersolat bersama-sama
mereka pada malam 23 sehingga satu pertiga malam, dan pada malam ke 25 sehingga
separuh malam. Para sahabat berkata kepada Baginda saw: “Kalaulah tuan terus
sempurnakan saki baki malam kami dengan solat sunat”. Maka Nabi saw bersabda:
((إِنَّهُ
مَنْ قَامَ مَعَ الإِمَامِ
حَتَّى يَنْصَرِفَ، كُتِبَ لَهُ قِيَامُ
لَيْلَةٍ)) [الترمذي، صحيح]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (bersolat terawih) bersama
imam sehingga dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang
yang Qiyam semalaman (seumpama bersolat sepanjang malam).” [HR At-Tirmizi,
sahih].
Imam Ahmad mengamalkan hadis ini dan beliau bersolat bersama
imam sehingga selesai dan beliau tidak akan beredar sehinggalah imam beredar.
Berkata sebahagian ulama’: “Sesiapa yang bangun solat
separuh malam bersama imam seumpama dia telah bangun solat sepenuh malam.”
Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dan Ibnu
Hibban dari Jabir ra bahawa Nabi Muhammad saw melakukan solat terawih sebanyak
lapan rakaat, setelah itu diikuti solat witir.
Khalifah Umar bin Al-Khatab ra ialah orang pertama yang mengerah umat Islam
menunaikan solat terawih secara berjamaah di bawah pimpinan Ubai bin Kaab ra.
Solat terawih dilakukan berjemaah pada setiap malam Ramadhan
selepas solat isyak sebanyak 20 rakaat dan ditambah dengan tiga rakaat solat
witir.
Cara Perlaksanaan Solat Terawih.
-->Solat Terawih boleh dilaksanakan secara berjamaah atau
bersendirian. Berjamaah adalah lebih afdal merujuk kepada anjuran Rasulullah
saw seperti hadis di atas.
Namun jika menghadapi kesempitan untuk melaksanakannya
secara berjamaah, maka dibolehkan melaksanakannya secara bersendirian.
Rasulullah saw sendiri pada zaman baginda adakala melaksanakannya secara
berjamaah dan adakala secara bersendirian. Ini bagi memberi kelapangan bagi
umat, seandainya mereka menghadapi kesempitan masa atau tenaga.
Menurut imam Al Ghazali rh walaupun solat terawih boleh
dilaksanakan secara sendirian tanpa berjemaah, solat terawih yang dilakukan
secara berjemaah lebih afdal, sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan
bahawa sebahagian solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah.
Bilangan Rakaat Solat Terawih.
Solat terawih boleh dilaksanakan dalam jumlah lapan atau dua
puluh rakaat, diiikuti dengan solat sunat witir. Kadangkala timbul persoalan
berkenaan jumlah rakaat solat terawih yang sepatutnya dilaksanakan, lapan atau
dua puluh rakaat?
Persoalan jumlah rakaat bagi solat terawih telah menjadi
tumpuan para ilmuan Islam sejak dari dulu. Mereka telah mengkaji dalil-dalil
yang ada serta membandingkan antara pelbagai pandangan yang wujud. Hasilnya
membuahkan tiga pendapat. Pendapat pertama: Jumlah rakaat solat terawih ialah 8
rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir. Pendapat kedua: Jumlahnya ialah 20
rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir. Pendapat ketiga: Jumlahnya tidak
ditentukan. Seseorang itu bebas melaksanakan solat terawih dengan jumlah rakaat
yang dipilihnya, kemudian ditutupi dengan solat witir.
Ketiga-tiga pendapat di atas memiliki dalil dan hujah di
sebaliknya dan kita boleh memilih mana-mana pendapat di atas. Yang penting,
kita perlu menghormati orang lain seandainya mereka memilih pendapat yang
berbeza dengan kita.
Ibnu Umar ra menceritakan: Seorang lelaki datang bertanya
Rasulullah saw tentang solat malam. Sabda Nabi saw:
صَلاةُ
اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، فَإِذَا
خَشِيَ أَحَدُكُمْ الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَةً وَاحِدَةً
تُوتِرُ لَهُ مَا قَدْ
صَلَّى.
Maksudnya: “Solat malam ialah dua rakaat, dua rakaat.
Apabila kamu bimbang masuk waktu subuh maka solatlah satu rakaat, menjadikan
bilangan witir (ganjil) bagi rakaat yang telah engkau solat” [HR: Bukhari].
Rasulullah saw tidak menyebut bilangan rakaat solat malam,
malam pula panjang masanya, boleh dilakukan banyak solat, ini menunjukkan
bahawa bilangan tidak dihadkan sekadar kepada 8 atau 20 rakaat.
Berkata Imam Asy-Syafie: “Aku telah melihat orang ramai
mendirikan solat terawih di Madinah 39
rakaat, di Makkah 23 rakaat, ini bukanlah satu perkara yang sempit (terikat
dengan bilangan).”
Katanya lagi: “Jika mereka panjangkan qiyam berdiri (dengan
bacaan al-Quran), kurangkan rakaat adalah baik. Sekiranya mereka membanyakkan
sujud (rakaat) dan meringankan berdiri (ringkaskan bacaan) juga adalah baik.
Tetapi yang pertama adalah lebih aku sukai.”
Pada umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan solat
terawih sebanyak 20 rakaat tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar lapan
rakaat. Terpulang kepada masing-masing untuk menunaikan ibadat ini mengikut
kemampuan dan keikhlasan diri sendiri terhadap Penciptanya. Yang pentingnya
ialah selesaikan solat bersama imam, tidak hanya setakat separuh jalan.
Antara Kualiti dan Kuantiti.
-->Persoalan yang lebih penting dalam solat terawih ialah cara
melaksanakannya. 8 atau 20 rakaat, yang penting ialah membaca surah al-Fatihah
dan bacaan-bacaan solat yang lain dengan sempurna, betul dan khusyuk. Jangan
disingkatkan, jangan dibaca senafas dan jangan dibaca dengan tujuan mengejar
jumlah rakaat.
Demikian juga dengan toma’ninah dalam solat, jadi yang
penting ialah kualiti dan bukan kuantiti. Maka pastikan ia dilaksanakan secara
baik (kualiti) dan tidak sekadar mengejar rakaat yang banyak (kuantiti).
Antara aspek kualiti yang sering ditinggalkan ialah:
1. Meninggalkan bacaan al-Qur’an secara tartil, iaitu
sebutan kalimah-kalimah al-Qur’an secara jelas berdasarkan disiplin tajwid yang
betul. Allah s.w.t. memerintah kita: “Dan bacalah al-Qur’an dengan tartil.”
[Surah al-Muzammil:4]
2. Meninggalkan bacaan doa iftitah sebelum al-Fatihah dan
bacaan surah-surah selepas al-Fatihah. Ini satu kerugian kerana bacaan-bacaan
itu memberi ganjaran pahala yang amat besar.
3. Mengabaikan toma’ninah, iaitu kekal di dalam sesuatu
posisi solat seperti rukuk, iktidal, sujud dan duduk di antara dua sujud.
Tempoh kekal di dalam sesuatu posisi ialah sehingga bacaan dalam posisi itu
dapat dilengkapkan dengan betul dan sempurna jumlahnya.
Pernah seorang lelaki bersolat tanpa toma’ninah pada zaman
Rasulullah saw. Melihat cara solat lelaki itu, Rasulullah saw memerintahkan
beliau untuk mengulanginya [Sahih al-Bukhari, no: 757]. Tindakan Baginda itu
menunjukkan toma’ninah ialah syarat sah solat. Sesiapa yang meninggalkannya
bererti solatnya, sama ada solat terawih atau selainnya, adalah tidak sempurna.
4. Tidak mengambil berat tentang melurus dan memenuhkan saf
solat. Masing-masing sibuk mengejar rakaat, sedangkan Rasulullah saw telah
memberi peringatan agar menjaga saf dengan sempurna dalam sabdanya:
لَتُسَوُّنَّ
صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ
بَيْنَ وُجُوهِكُم .
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu atau Allah akan
tukarkan wajah-wajah kamu (hati-hati kamu berpecah dan tidak bersatu).” [HR
Bukhari].
Sabda Baginda saw lagi:
سَوُّوا
صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ
مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاةِ
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu, kerana saf yang
lurus itu di antara tanda kesempurnaan solat.” [HR Bukhari].
Berdasarkan perbincangan
di atas, sama-samalah kita jadikan solat terawih pada tahun ini dan
tahun-tahun akan datang dilaksanakan berdasarkan kualiti dan bukannya
kuantiti.
Semoga semua amalan baik kita diterima oleh Allah swt.
Sekian.
Akhukum,
Abu Anas Madani.
Pondok Sungai Durian,
Rujukan:
- التراويح أكثر من ألف
عام في مسجد النبي
عليه الصلاة والسلام. – الشيخ
عطية محمد سالم.
- حكم التراويح والزيادة
فيها على إحدى عشرة
ركعة. – دكتور عبد الرحيم
الهاشم، دار ابن الجوزي،
1426هـ.
- تيسير الفقه في
ضوء القرآن والسنة (فقه
الصيام) دكتور يوسف القرضاوي.
tq sharing :)
ReplyDelete